Elállási jog webshopos vásárlás esetén: hogy szól a szabály?

Sok ember tart az online vásárlástól, hiszen nem próbálhatja fel az adott cipőt, nem láthatja élőben a terméket, mielőtt megvenné azt. Egyes esetekben pedig a webáruházba feltöltött termékfotók eltérhetnek a valóságtól. Az elállási szabály, valamint a minőségi, ügyfélközpontú webáruházak mellett azonban nem kell ezektől tartanunk. Cikkünkben alaposan körüljárjuk a témát: ismertetjük, hogy milyen jog védi azokat a fogyasztókat, akik webáruházban vásárolnak, de nem elégedettek a kapott termékkel, és hogy milyen kockázatot vállalnak az elállási szabályzattal a webáruházak.

Elállási jog: különbség fizikai bolt és webshop között

Egy fizikai üzletben megvásárolt termék esetén a vásárlástól való elállásra 3 napja van a vásárlónak. Ez azt jelenti, hogy amennyiben nem elégedett az áruval, visszaviheti azt az üzletbe és becserélheti egy másik termékre, vagy annak árát ajándékkártyára teszik, amelyet később levásárolhat.

Online vásárlás esetén azonban az elállási idő jelenleg 14 nap, vagyis bármilyen online megvásárolt terméket visszaküldhetsz a kézhezvételtől számított 14 napon belül. Az elállási idő minden esetben naptári napot és nem munkanapot jelent, azaz a hétvégék is beleszámítanak. Ezt tartsd szem előtt, amikor visszaküldöd a terméket!

Webshopos elállás folyamata

Ha bármilyen okból nem vagy elégedett a kapott termékkel – akár azért, mert saját hibádból rossz méretet, típust stb rendeltél – jogod van visszaküldeni azt és visszakapni az árát.

Ezt megteheted egy egyszerű e-mailen keresztül, amit az adott webáruháznak címzel. Ezt követően tájékoztatást kapsz a következő lépésekről. Arra viszont figyelj, hogy ne fuss ki a kézhezvételtől számított 14 napból! Ezután ugyanis a webshop már nem köteles visszavenni a terméket.

A te felelősséged viszont, hogy a terméket vissza juttasd a webáruháznak. Ennek is benne kell lennie a 14 napban. Nem baj, ha például a 15. napon érkezik vissza a webshopba, a lényeg, hogy a feladás időpontja még beleessen a két hétbe. A csomagolásra is figyelj – sérülékenyebb terméket tégy inkább olyan csomagolásba, ami védi az esetleges töréstől (buborékos boríték, szivaccsal bélelt doboz).

Vannak olyan webáruházak, amelyek vállalják a visszaküldés költségeit, de sok esetben neked kell állnod, így semmiképp sem érdemes visszaélni az elállási jogoddal.

Vannak egyedi esetek is. A Kazán WebShop épületgépészeti online bolt például annyira bízik termékei minőségében, hogy 90 napos elállási jogot biztosít minden vásárlónak, amennyiben a terméket sértetlen, hibátlan állapotban juttatják vissza. Általában azonban az esetek minimális részében van csak erre szükség, hiszen a webshop kiemelt figyelmet fordít arra, hogy kizárólag magas minőségű termékeket forgalmazzon. Sérült, vagy gyári hibás termékek esetén pedig díjmentesen új termékre cserélik azt.